Friday 4 March 2016

Petua Tegangkan Kulit Wajah


Sebelum produk kecantikan berkembang bak cendawan di pasaran, wanita banyak amalkan petua tradisi menggunakan ramuan asli. Ini antara ‘resipi’ yang boleh kamu cuba di rumah.


Petua 1
Kisar kulit sebiji pisang masak hingga halus dan gaul bersama sebiji putih telur hingga sebati. Lumur ke seluruh wajah seperti pupur. Biarkan hingga kering dan bilas dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.

Petua 2
Pukul putih telur hingga kembang dan bancur dengan sedikit tepung sagu. Lumur ke seluruh muka seperti pupur sebelum tidur dan biar semalaman.

Petua 3
Kisar beberapa kuntum bunga melur dan cempaka. Bancuh bunga yang telah dikisar dengan bedak sejuk bersama sedikit air. Lumur ke seluruh wajah setiap malam sebelum tidur. Keesokan hari, cuci dengan air suam dan bilas dengan air sejuk. Lap dengan tuala bersih.

Petua 4
Tumbuk halus beras pulut bersama sedikit kulit kayu manis dan seketul kunyit hidup. Lumur ke seluruh wajah dan leher sebelum tidur. Keesokan hari cuci dengan air suam dan bilas dengan air sejuk. Lap dengan tuala bersih. Amalkan dua kali seminggu.

No comments:

Post a Comment